

De a nagy felhajtás a Venom körül engem is meggyőzött, hogy erre be kell ülni. Direkt nem olvastam kritikákat előtte, bár pár lehúzó szalagcímbe akaratlanul is belefutottam, de ezekre nem adok, amíg nincs mögöttem a filmélmény. Tom Hardy a vásznon pedig nagyon hatásos tud lenni. Bronson, Locke, Mad Max, Visszatérő, meg a Tabu című sorozat tökéletesen bebizonyította, hogy megvan a XXI. század Bruce Willis-e, aki nem csak macsó karaktereket hoz kisujjból, hanem színészkedni is tud, ha a rendező teret ad neki. A Locke pedig bebizonyította, hogy zseniálisan. És a Venom? Nos...

Térjünk a tárgyra. Ahogy a fejétől bűzlik a hal, úgy a kuruzsló jó arányú keverésétől fog hatni a méreg. De ki is az igazi kuruzsló egy ilyen filmben? Erre még visszatérek. Addig lássuk a receptet:
Adott egy érdekes karakter. Venom, Pókember ellensége, aki kap egy teljesen önálló filmet, ahol bemutatják az eredetét, belehelyezik a Marvel Univerzum filmes világába. A képregény ismerői már fenik a fogukat, hogy hol cincálják szét a különbségeket az eredeti anyaghoz képest, de minket ez most nem érdekel, én még mindig a Venom-szűz tábort erősítem. Kapunk egy hatásos kampányt, hisz manapság pénz az nagyon van a képregényfilmekben, a '10-es éveket amúgy is a Marvel évtizedének tekinthetjük a számok alapján már most. Megvan az igényes sztárszínész, és sok dögös poén az előzetesben, ami már Deadpool/Logan szókimondó, fekete humort nem sajnáló esztétikát sejtet. És jön a film, vesszük is a jegyet, hisz ezt látni kell. Beülünk a filmre, meglátjuk a nagy piros képregénylogót, és elkezdődik az újabb varázslat. Mert egy ilyen színész puszta jelenlétével és lélegzetvételével is elviszi a filmet legalább fél óráig.

De közben jönnek a baljós jelek. Valami nagyon gejl slágerzene szól a főhősünk bemutató motorozása alatt. A Zombielandet megalkotó rendezőtől nem ezt vártam. De a sztori pörög tovább. Hardy hitelesen játssza az igen tökös oknyomozó újságírót, Eddie Brock-ot. Ő magasról tesz a szabályokra, komoly összetűzésbe került Carlton Drake-kel, a film indiai bőrbe bújtatott Elon Musk-jával. Az elsőre Riz Ahmed játékában szimpatikus karakter fokozatosan épül a film főgonoszává. Pont abban az ütemben, ahogy az Eddie kavarásai által létrejövő Venomnak szépen kihúzzák a méregfogát. Mert mi történik? A bevállalós karakterünk minden húzást megtesz a forgatókönyv szerint, hogy meglepjen minket, és közben szórakoztasson is. De ahogy megszületik általa Venom, egy ismeretlen szándékú idegen szimbionta létformával való egyesülés által, úgy veszít a film az ütős egyvelegéből. Folyamatosan az az érzés, hogy nemcsak hogy biztonsági játékot játszottak az alkotók, hanem egyenesen sterilizálják a karaktert, és a filmet is.
Utoljára a Suicide Squadnál éreztem totálisan ugyanezt. Azt, hogy az első fél óra után annyira szerettem volna szeretni. De reménytelenül ellaposodott, ahogy izzadságszagúan akart minden politikailag és bevételileg korrekt (ergo 12-es karika mindenek felett) elvárásnak megfelelni. A Venom ugyanebbe a csapdába esik. Tetézve mindezt azzal, hogy a CGI gyenge, a dolgok fizikája hiteltelen, az akciójelenetek pedig egyre fantáziátlanabbak. A nagy végső harc közben konkrétan elkoppant a szemem, annyira nem érdekelt, mi történik a vásznon. Ez nagyon szomorú. A kuruzsló beavatkozása sikerült, a kikevert mérge hatott, a páciens halott. De ki a kuruzsló? A rendező a hibás? Ruben Fleisher itt kis hal, ebben a ligában a producerek döntenek.
És sok film vérzik el a pénzesek döntései alapján. A Suicide Squad-ot már említettem, de ezen bukott több Fantasztikus Négyes, vagy a Zöld lámpás is. Kevés rendező tudja a koncepcióját végigvinni, mert egy ilyen gépezetben mindenki pótolható, és a főfejesek nem szívbajosak, ha a menesztésről van szó, számtalan példát láttunk erre. Ezért szeretnek kis kaliberű, feltörekvő direktorokkal dolgozni, mert őket kordában lehet tartani. És a nagy versenyben a Sony, a Fox és a DC annyira küzd a Marvel saját gyártású filmjei ellen minden egyes centért, hogy a végeredmény mindegy, amíg a jól felépített kampány és az alapból rendelkezésre álló mézesmadzag az eredeti mű az ami biztosítja a képregény gamek és gamerek nem elhanyagolható összesített tömegbázisát, akiket már nyitóhétvégén zarándokként vonz be a moziba világszerte. A mutatók utalnak is erre, hisz a Venom már most, vasárnap estig 200 millió dollár felett kaszált, és 100 millába került, tehát még egy reális 100 millás marketingbüdzsével is már most nullszaldós, pedig még legalább egy hónapig sok ezer moziban jelen lesz, mint főattrakció. Tehát mi benyeltük a mérget.
És sajnos Tom Hardy is, aki azt nyilatkozta, hogy a kedvenc jeleneteit vágták ki a filmből, amitől Eddie/Venom igazán utánozhatatlanul egyedi lett volna. Ehhez nem is fűzök semmit, csak szép csendben megvárom, amíg távozik belőlem ez a métely.
MoziJegyző verdiktje: